Velkommen til WITHbakerikaffe BLOGG!

Velkommen til bloggen! Her kan du følge veien frem til
WITH brød & kaffe åpner! Og litt etterpå...

lørdag 28. mai 2011

Selektiv hukommelse er BRA.

Hva lurt skal jeg skrive, og hvor skal jeg begynne... 1 uke siden jeg skrev sist på bloggen. På et vis tror jeg det er sånn at jeg liker best å skrive solskinnshistorier, glad-meldinger og se-så-moro-det-er-å-starte-bakeri historier. Men alle dager er jo ikke sånn i denne prosessen, og de dagene det er ikke er sånn tar jeg macen fatt og surfer heller på finn.no etter brukt cafe-utstyr, stoler og bord.
Uka har vært tro og tvil ( klisjee..). Oppturer og nedturer (klisjee nr.2). Motbakke som går oppover (ukorrekt gjengitt, klisjee nr.3).. Altså... Det har vært en urolig uke når sant skal sies.

Torsdag:
Kuult og moro på med besøk hos 3 små kaffebrennerier i Oslo: Lippe, Kaffa og Supreme Roastworks. Fruktige, syrlige, sødemfylte kaffekopper, smak av grapefrukt og nøtte-kaffe, times-fersk-brent kaffe som rett og slett var alt for fersk til at den var god.. Engasjerte kaffebrennere som snakket smittende varmt om kaffe og som ga mening til prisforskjell på Friele kaffe og spesialkaffe fra små brennerier. Håndverks-brennere som er like fasinert av smak de får frem i kaffen, som bakerne er av mel og vann de tryller surdeig frem av. Det er håndverk hele veien, små marginer som skiller godt fra vondt, erfaring og engasjement for faget som får dem til å fremstå som kaffe-stjerner og helter på samme tid. Det er utrolig godt å innta kaffeverden igjen, og jeg gleder meg til å skape kaffemagi på WITH brød& kaffe.

Fredag:
Logo-møte med reklamebyrå og finsliping av logoen som nå er FERDIG!! Logo offentliggjøres neste uke på bloggen, og et realt logo-innlegg følger offentliggjøringen. Endelig fornøyd, glad og i mål! Hvordan lokalprodusentene skal profileres er også på plass, og det blir så BRAAAA! Det blir alt annet en appell til samvittighet og miljø.. Det blir "lettbeint", morsomt og kuule illustrasjoner fra WITH brød & kaffes engelske illustratør. Hvor kuult er ikke det, at "bisnissen" har egen illustratør som tegner morsomme og søte brød, kaffebønner, salathoder, tomater, egg, griser, kyllinger som bare er våre. Jeg synes 11. På en skala fra 1 til 10.

Men igjen... jeg skriver meg bort på alt det urolige. Det som også har stått på tapetet denne uka...

Fortsatt fredag:
.. elektriker ringer og ber meg kontakte riksantikvaren for å høre om vi får lov til å grave i gata slik at bygget kan få byttet strømkabel.. Jada. Riksantikvaren, here I come. Det graves jo sånn sett rundt i hele sentrum til en hver tid, men jeg vil tro det koster noe på en måte. Og jeg hadde ikke så "stor" post på graving på budsjettet kan du si. Som i INGEN post. Gårdeier og jeg må fortsatt gjøre noen grep for å komme i mål med fordeling av kostnader knyttet til oppstart. Hver dag det drar ut, krymper ikke akkurat uroen i magen. Jeg trenger å vite at 1+1 = 2, eller jeg mener vell at... jeg trenger å vite at pengene strekker til. Som samtlige jeg har snakket med om totalinvesteringsbeløpet sier " Det er  godt gjort å skulle starte et bakeri for så lite"... Ja, det er kanskje det. Skriv det gjerne i historiebøkene om 100 år når WITH brød & kaffe er overtatt av mitt olderbarn som forteller røverhistorier om meg.. he-he.

De ansatte er forresten på plass. HURRA! 2,5 barista, det vil si 2 på full tid og en ekstra-barista som også er skoleelev. 2 bakere og 2 ekstra hjelper som foreløpig ikke er kaffe-kokker, men veldig ivrige på å at vi må servere ordentlig frappucino  " slik som ungdommen lika". De ansatte skal fortløpende presentere seg på bloggen, så du skal snart på et lite innblikk i hvem de er. Dyktige, engasjerte og klare for å bli med på oppstarten av WITH brød & kaffe.

Ellers denne uka... skal vi se... må bare hente filofaxen.. Nei den er kjørt avgårde for natten ser jeg.
Så da var det jeg husket for denne uka. Viktig med en smule selektiv hukommelse i denne prosessen.
Og ikke minst hva som skal få mest plass i bevisstheten. Jeg velger det som er moro, og tror jeg kommer langt med det. Så langt som at jeg om 3 måneder sitter og skriver på bloggen en lørdagskveld og oppsummerer en hærlig hektisk lørdag i bakeriet. Velkommen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar