Velkommen til WITHbakerikaffe BLOGG!

Velkommen til bloggen! Her kan du følge veien frem til
WITH brød & kaffe åpner! Og litt etterpå...

søndag 29. mai 2011

Hovedbaker FREDRIKs hilsen fra Barcelona!

Hej! Mitt namn är Fredrik Olsson. 
Jag är 28 år och har arbetat dem senaste 5 åren bland annat som bagare och butiksansvarlig för en kedja med 13 butiker i Barcelona. Ända sedan jag började intressera mig för att baka så har jag alltid velat arbeta med traditionella metoder och utan tillsatser och konstigheter som försöker dölja för kunden hur den verkliga kvalitén på varan egentligen är.

Efter att ha arbetat 3 år i Spanien så bestämmde jag och min familj oss för att ge Sverige ett försök, där fick jag mitt första arbete på ett av dem bästa bagerierna i Sverige, Kringelgården.
På Kringelgården fick jag utlopp för min kreativitet och fick välldigt fort tillförlit från chefs bagare Joel Christensson att tillsammans med honom arbeta fram nya metoder och recept.
Efter drygt 8:a månader där var vi tvugna att flytta och jag bytte arbetsplats till Petite France på Kungsholmen i Stockholm.

På Petite France lärde jag mig allt det basiska att tänka på när man arbetar med Levain jäsnings metod.
Där gjorde vi saker som på andra ställen man bara skrattar om att det skulle vara möjligt!
Min dröm är att en dag starta eget bageri och att kombinera traditionella metoder med moderna.
Viktigast av allt tycker jag när man arbetar som bagare är att lita på sina sinnen och att inte ha bråttom!
 Tack! Fredrik Olsson

3 kommentarer:

  1. Moro å hilse på en viktig del av teamet! Bra innstilling, og JA til juice!

    SvarSlett
  2. høres ut som du har en fin-fin filosofi! vi gleder oss til det skal bakes på with - velkommen til tønsberg!

    SvarSlett