Velkommen til WITHbakerikaffe BLOGG!

Velkommen til bloggen! Her kan du følge veien frem til
WITH brød & kaffe åpner! Og litt etterpå...

søndag 1. mai 2011

Om å være arbeidsgiver på 1 mai

Jeg har gått i 1 mai-tog siden jeg selv satt i barnevogn. I dag var det min tur til å ha med mine tre små barn i tog. De to forrige 1mai`ene har jeg vært på jobb og servert kaffe og kaker på bare barista. I alle 1mai`ene før det, har jeg vært arbeidstaker.

Ved ankomst toget i dag kl. 15, var det akkurat 3 timer siden jeg satt og skrev arbeidskontrakter for oversendelse til tre personer som skal begynne å jobbe på With. Jeg googlet meg frem til tariff-avtaler på NHO.no, og kjente hvor rart det var å surfe på NHO sine sider som "mitt oppslagsverk". Fastsettelse av lønn, prøvetid, arbeidsantrekk, stillingsinstrusker, tillegg på søndager... Det er mye å lære som arbeidsgiver på arbeidernes dag. Heldigivs. Min parole i toget i dag ble "Stopp Israels okkupasjon av Palestina". Kjentes like rett ut i dag som for 10-20 år siden. Etter toget hørte vi (i den grad ungene var stille) på appellene i Gunnarsbø-parken. Og det må jeg si..

... at det aller beste med 1 mai, tog og appeller er: Å MISTE FOKUSET PÅ SIN EGEN LILLE VERDEN. I hverdagen blir ofte verden så liten. Da er det familie, bakerioppstart, livet i Tønsberg, smaking av kaffe og diverse bakevarer, interiør blablabla. Men i dag er verden større. I dag handler det om kampene arbeidere har kjempet for rettigheter og lønn. Det handler om solidaritet, krig, okkupasjon og likestilling. Og det er til å bli takknemlig av.

3 kommentarer:

  1. Og så smaker god kaffe og god kake ekstra godt etter å ha gått i tog og hørt på 1. mai taler. Kanskje du kan lage solidaritetskake 1. mai 2012. Inntekten kan gå til palestinske flyktninger i samarbeid med Norsk Folkehjelp. Eller noe annet lurt.

    SvarSlett
  2. Det er flott at du tar med deg historien din Kjersti, og at det du er blitt fostret opp på gjelder også i dag.

    SvarSlett
  3. Hei mamma og pappa! Så koselig at dere leser bloggen og skriver kommentarer. TAKK!!

    SvarSlett