Velkommen til WITHbakerikaffe BLOGG!

Velkommen til bloggen! Her kan du følge veien frem til
WITH brød & kaffe åpner! Og litt etterpå...

fredag 19. august 2011

En slags vannbakkels...

Noen som hørt oss ansatte si "en slags vannbakkels" på spørsmål om hva de små kakene med perlesukker er?? Nå kan ingen av oss ansatte si " en slags vannbakkels" uten at vi ler oss skakke... Ingen av oss som jobber der har egentlig hatt peiling på hva vannbakkels er. De tre svenske ansatte hadde aldri hørt ordet før. Jeg har heller ikke hatt noen spesiell formening om hva det er... og plutselig slenger vi rundt oss med begrepet " en slags vannbakkels" som om vi ikke skulle gjort annet enn å selge vannbakkels...

I kveld er det besluttet at denne vannbakkelsen skal ut av sortimentet. Ønsker du å smake på "en slags vannbakkels" har du to dager igjen på deg... Brownie med hvit sjokolade og kokos, cookies, biscotti med sjokolade og espresso, gulrotkake og sjokoladekake skal ta over! Det kan vi gjengjeld snakke mye om. Vi har en stam-vannbakkels-kunde som hevder hun spiser dem som slanke mat. Hun kommer antagelig til å bli skuffet, men ellers håper jeg ikke det vekker for stor sorg.

I går feiret vi ( eller det er vel å overdrive å si at vi feiret...) men i går var det 2 uker siden åpning. Feringen bestod for min del i å jobbe fra kl. 0615 til 2230 og deretter drikke en halv øl da jeg kom hjem og alle i heimen hadde lagt seg... Torsdager har vi åpent til kl 20, og deretter var det historiens første personalmøte.

Vi ansatte startet møte med en runde på hvordan vi synes de 2 ukene har vært, og jeg må si;
Det er en fryd å få jobbe med denne gjengen! Linda, Fredrik, Susanna, Anna, Marthe, Emanuel og Julie- TAKK for at dere er mine kollega!! Jeg er så imponert over hva vi skaper sammen, og det er så godt å se  det dere gjør for at dette skal bli BRA. Engasjement for oppvaskrom- struktur, bedre system for å ha fulle kaffe-kanner, gode frokost-tilbud for gjestene, blomsterpotter som matcher interiøret, åpningstider på dørene og riktige tallerkner og kniver til lunch-rettene. Det kommer!

Det har vært 2 vannvittige uker, og FOR en mottakelse. Tønsberg er en takknemlig by å starte noe nytt i. Folk er nysgjerrige, tør å prøve noe nytt, gleder seg med oss, kommer igjen, gir innspill, skryter, koser seg, kjøper brød med hjem. Vi har fått blomster av mange gode venner og naboer i Storgata som gir oss en ordentlig god følelse av å være velkomne. Takk spesielt til Mari på Tornerose som driver byens råeste blomsterbutikk. Det er en fryd å være naboen din! Og Mette på Tittins Touch, kjære venn. Det er ikke mye jeg rekker å prate med deg, men jeg gleder meg til å bruke gavekortet på velvære og egenpleie om noen uker. Ikke usansynlig at det kommer godt med etter denne pangstarten!

Vi har begynt å få litt bedre oversikt og kontroll nå, men i løpet av en arbeidsdag er det ikke til å unngå at det blir noen svømmetak... Som i dag kl. 1050, da en dame fra Handelsbanken kom for å hente det hun hadde bestilt... Ehhhh?!!! Bestilt sa du? Ja sendte deg en mail for 2 timer siden med en bestilling på 8 luncher. Okei... jeg har ikke sjekket mail.. men gi oss 10 minutter så skal vi klare det.. 10 min senere, 8 luncher klare og en pose med "en slags vannbakkels"- fattigere, gikk damen blid ut av lokalet med hendene fulle. Vi er nemlig tomme for poser også... Perfekt for en som skal gå med 8 luncher fra oss og ned på brygga...

Andre svømme-tak har funnet sted feks når vannspruten stod som en fontene under benken der gjestene smører sine egne rundstykker.. Det er jo ikke sånn at det skjer på et tidspunkt det er lite folk i lokalet... Neida. Spruten står når det er kø til døra,  5 kaffer på vent, oppvask til taket i oppvaskrommet, og 6 bord som burde vært ryddet.. En kan jo ikke annet enn å le, tørke svetten og brette opp armene.

Det blir forhåpentligvis mer flyt, bedre kontroll og færre "ehhh... " i løpet av de nærmeste ukene. Snart har bakerne fått på plass det de trenger av kake-former og brød-traller (stikk). Vi baristaer gleder oss til en kaffetrakter som fungerer og som trakter mer enn 0,7 liter kaffe av gangen. Vi gleder oss til dør som skjuler oppvaskrommet og matter på gulvet som forhindrer "skøyte-følelse" i svingen. Kontroll på når kanelbollene kommer ut av ovnen vil trolig også falle på plass... Det er litt av en logistikk i et bakeri.  WITH brød& kaffe (dette lille bakeriet og cafeen...) er for meg en stor bedrift. Jeg digger arbeidsplassen min, og gleder meg til å gå på jobb hver dag. Mindre svømming og mer kontroll vil det bli. Til glede for oss ansatte- og deg forhåpentligvis! Fortsett å komme med innspill på produkter og alt dere som gjester synes er viktig! God fredagskveld, Kjersti


Slenger på noen bilder som illustrerer litt fra siste uka:
Forrige fredag var det morgen-møte med ordfører, Petter Berg på WITH brød& kaffe.
Næringsutvikling stod på agendaen, samt kanelboller og kaffe. 

Hjemmekontor i sofaen... 

2 kommentarer:

  1. Jeg beundrer pågangsmot, fantastisk bakverk, kaffe og et perfekt konsept for Tønsberg!!!:-) Du har etablert et virkelig stamsted, Kjersti- vi beundrer DEG!!!;-) hilsen fra Anette og Leif Walter

    SvarSlett
  2. Tuuuusen takk kjære dere to! SÅ veldig hyggelig å høre! Gavekortet fra dere har blitt et laubærtre ved inngangen som skal ta dere imot neste gang dere kommer. Klem og velkommen tilbake til stamstedet deres :)

    SvarSlett